Hvor er det gået galt for den nye generation af danske juniorer og deres opførsel overfor og mangel på respekt for modstander?
Hvorfor tror U12 og U14 spillere at deres modstander som udgangspunkt snyder?
Hvor er gode dyder som fair play og tro pĂĄ modstanders domme henne?
Hvorfor vil U12 og U14 spillerne se mærker, når de alligevel ikke er i nærheden af at kunne læse et mærke rigtigt?
Eks. (som jeg selv overværede) en spiller fører 6-1 og 1-0, og der har ikke været en eneste uenighed på domme i de første 8 partier. En bold tæt på baglinjen dømmes, korrekt, ud fra mit syn, ude (cirka 1-2 cm ude, men dog ude) og modstanderpigen flyver ned på banehalvdelen (uden at spørge om lov først) og beskylder spilleren for at snyde og at "den i hvert fald ramte linjen, du må være døv hvis du ikke kan høre det". Her snakker vi altså om den første uenighed i kampen, en bold der korrekt dømmes ude, og alligevel skal en spiller finde sig i at blive beskyldt for at snyde og for at være døv. I min verden er dette til en klar advarsel når spillere sviner modstander til. Og hvor er troen på at den bold, selvfølgelig er ude? Hvad er argumentet for at spilleren her pludselig skulle snyde? ALLE spillere kan se bolde forkert og gør det, i hver eneste kamp der spilles. Specielt når vi snakker om spillere under 14 år, hvor deres øjne reaktionsevner og styrke langt fra er færdig udviklet, kan man ganske enkelt ikke nå at se alle bolde. Og det er her at reglen om at "tvivlen kommer modstanderen tilgode" kommer ind i billedet, men denne regel er desværre ikke trængt ind hos mange af vores U12 og U14 spillere. Trist for sporten....
Dette er skrevet ud fra mine erfaringer i 2010, enten ved egne turneringer, ved andre klubbers turneringer og med snak med andre turneringsarrangører, som alle er helt enige.
Jeg har ikke svaret, men vil gerne høre om nogle kan komme med en løsning.