Velkommen! » Log ind » Opret en ny profil
Turneringstennis for seniorer
15. March 2010 kl. 15:00
Som turneringsarrangører igennem de sidste 15 år og som aktiv turneringsspiller i perioden 1995-2005 (bliver kun til ganske få optrædender nu om dage), kan jeg desværre konstatere at de danske turneringer for seniorer i høj grad lider. Mange af de tilmeldte er i bund og grund ligeglade med deres deltagelse og hvis noget andet kommer i vejen, har turneringen ikke 1. prioritet længere. Sådan har det været i nogle år nu og det bliver desværre kun værre og værre. HVORFOR?

Inden jeg forsøger at svare på det, kommer her lidt historie. Jeg var med til at starte op og arrangere Hjortekær Åben i 1995, en turnering som hurtigt voksede sig til en af de største deltagermæssigt og, tror jeg godt jeg kan skrive uden at fornærme nogle, den klart mest vellidte turnering at deltage i for spillerne. 120 deltagere i 3 herresinglerækker, 50 i damesingle. Juniorer skulle dengang ligge HØJT for overhovedet at komme med i turneringerne, med andre ord, SENIOR turneringerne var primært med deltagelse af SENIORER, suppleret af kun de aller bedste juniorer. Der var forøvrigt også 16 par med i herredouble og damedouble. Dette gjorde at folk hyggede sig på og udenfor banen, og dermed også mødte op hver gang, og forøvrigt også at der blev spillet mange doubler. Det var nærmest utænkeligt at der kom afbud og hvis der gjorde, vidste man at folk enten virkelig var blevet skadet eller lignende. Dette er under 10 år siden. Her kommer lidt statistik fra Farum Senior Cup 2010, netop afholdt i weekenden:

Senior DS kat. 1 - 16 deltagere, 2 afbud pga. sygdom og skade
Senior HS kat. 1 - 32 deltagere, 12 afbud pga. sygdom og skader
Senior HS kat. 2 - 24 deltagere, 4 afbud pga. sygdom og skader

Med andre ord, 18 afbud ud af 72 deltagere, over en 1/4 del... Det tror jeg hurtigt vi kan blive enige om ikke er godt nok. Bevares, skader og sygdom kan opstå, men sammenligner jeg med turneringerne for 10 år siden, så skulle der langt mere til at man meldte fra. Jeg tror i høj grad at det har noget at gøre med at man ganske enkelt ikke gider spille, fordi det sociale omkring turneringerne er IKKE-eksisterende. Og fordi der er alt for mange juniorer med som hverken har niveau eller som seniorer har noget som helst tilfælles med, andet end lige at spille tennis.

Hos pigerne er det allerede ret skævt, her deltager næsten kun juniorer i seniorturneringerne. Hos herrerne er det ikke helt så slemt endnu, men det bliver det hvis ikke der gøres noget ved det. Løsningen har jeg ikke men her er et par forslag:

1) Ved afbud koster det dobbelt op af gebyret for spilleren
2) Ved afbud 2 dage før eller senere, bliver man fratrukket x antal point på ranglisten (noget der kan mærkes)
3) Ved udeblivelser/afbud mere end 1 gang udelukkes man i 3 måneder, også i holdkampe

Lad os få debatten i gang.....

Ændret 1 gang(e). Sidst ændret d. 15. March 10 kl. 23:58 af Daniel Nielsen.
Re: Turneringstennis for seniorer
16. March 2010 kl. 22:05
Jeg er fuldkommen enig med Daniel i, at det er for dårligt med de mange afbud til turneringerne og den sløsethed det forgår med. Er man tilmeldt en turnering, så spiller man den altså !

Jeg har dog også et par forslag til noget som dtf og turneringsarrangørerne kan gøre bedre. Mange juniorer deltager i seniorturneringerne.
og det kan på mange måder være godt. Jeg savner dog nogle ungdomsturneringer f.eks. U20, U21 eller U23 hvor mange af de næstbedste juniorer og seniorer kan boltre sig og lege med jævnaldrene og som et springbrædt til seniorturneringerne. Hvis man er 15-18 år og gerne vil fortsætte med at være turneringsaktiv, så er der ikke mange alternativer, og derfor "dør" man også, hvis man ikke lige hører til de allerbedste som rent faktisk kan klare sig i de stærke seniorturneringer. Det er et must med en sådan anordning, fordi det kniber med at få nok deltagere og det kniber med at turde løbe an på at arrangere eks. U18 turneringer. Set fra seniorsiden ville sådanne ungdomsturneringer måske også betyde at juniordeltagelsen var knap så dominerende.

Set fra juniorsiden: DTFs sortering af juniorer som deltager i seniorturneringer fungerer meget dårligt - eksempelvis: en ældre kategori 2 junior, burde måske spille kat.3 senior, men har for mange point, selvom han passer til niveauet. En kat. 1 junior passer måske bedst i senior kat.2, men må kun spille med i kat1. osv. Der er ingen pladser i en kat.2 seniorturnering, men i kat1 er der pladser, så er man nødt til at spille et niveau over det man egentligt vil og kan. For U18 kan det være et problem overhovedet at få lov at spille indendørs turneringer, lidt skidt når man ved at 16-20 årsalderen er en alder hvor der kan ske virkeligt meget. Sorteringen er for maskinel og uden hensyntagen til, hvor spillerne passer ind. En måde at sikre større ligeværdighed i turneringerne er, at gøre ligesom i Sverige, hvor de lavest rangerede spillere spiller flere runder inden de højest rangerede spillere træder ind i turneringen - på den måde kan man i det store hele få mere jævnbyrdige kampe, og det har alle spillere mere ud af. Spille i kval.grupper.

Med venlig hilsen

Jon Tybirk
17. March 2010 kl. 11:32
Når jeg tidligere har kritiseret ad-hoc turneringsudvalgets arbejde, så er det fordi man kun fokuserer på point, og fordi man tror på, at man kan styre turneringsdeltagelsen blot via point. Det er forfejlet synes jeg. Man må også være synlige på, hvad man holdningsmæssigt vil med de forskellige turnerings-målgrupper, og hvordan man kan styre turneringsdeltagelse i form af holdninger, værdier og normer - ikke blot på regel og pointniveauet, ellers når vi ikke videre i at få en helhed som fungerer bedre end tilfældet er nu. Er man med på hvad jeg mener?

Jon Tybirk
18. March 2010 kl. 10:37
Jeg tror, det handler meget om incitamenter. Som aktiv turneringsspiller synes jeg selv at det er meget irriterende altid at være alderspræsident, på trods af at jeg kun er 23 år gammel. Det sociale ved turneringerne er stort væk, ligesom Daniel siger. Her er det dog meget anderledes på herresiden, hvor der forsat er mange ung-seniorspillere med i eks. Kat 2 og kat 1 turneringerne.
Når tendensen har ændret sig på denne måde, er det jo fordi at juniorspillerne føler at de får mere ud af at deltage i seniorturneringer end juniorturneringer. På det punkt kommer man jo ikke udenom at point til ranglisten tæller meget. Der er mange juniorpiger som lægger alt for højt på deres respektive ranglister, fordi de har deltaget i en seniorturnering (helst kat B.) og har vundet en enkelt kamp, og dermed får et pointboost som er urealistisk i forhold til deres formåen.
Dertil kommer jo også mængden af afbud til at spille ind. Her føler jeg dog at pigerne er klart bedre end drengene, måske også netop på grund af hvilken aldersgruppe der stiller op. Hvis vi kigger på statistikken som Daniel har lagt frem fra Farum kan vi jo godt alle blive enige om, at IKKE alle af dem som har meldt afbud rent faktisk er syge eller skadet. Det var lige før man også skulle føre statistik over hvem afbuddene skulle have mødt i første runde.
Da jeg stod for Birkerød Maxi var der et år, hvor alle de 4 højest seedede på herresiden gik videre uden kamp fordi deres modstandere havde meldt afbud. Meget underligt at det lige præcis var de spillere som meldte afbud.
Der kan være mange årsager til afbud, men som spiller har man også ansvar for at når man melder sig til en turnering, at man så rent faktisk også kan spille. Jeg synes derfor at det er helt fair, at spillere som trækker sig/melder afbud for sent i forhold til at kunne finde en reserve, bør kunne få en ”straf”. Hvis man decideret skal kunne udelukkes fra turneringer og holdkampe mener jeg at det skal være på baggrund af udeblivelser. Der er intet værre at stå og vente på en modstander, der ikke dukker op fordi de ikke kan huske at de havde meldt sig til en turnering.
Dette er egentlig to diskussioner. 1) skal der ændres i turneringsgrundlaget sådan at seniorturneringer rent faktisk bliver spillet af seniorspillere? 2) skal der indføres straf, sådan at mængden af afbud falder?
Jeg mener klart, at der skal svares ja til begge.

Ændret 1 gang(e). Sidst ændret d. 18. March 10 kl. 10:38 af Katrine Christensen.
18. March 2010 kl. 11:10
Jeg mener, at du er inde på noget af det rigtige, Katrine. Men hvis du gerne vil have seniorturneringer for seniorer, så må ungdomsturneringer feks.U21 i al fald på herresiden jo også være en del af løsningen i forhold til kunne holde liv i de ældre juniorer.

Men hvad med at lave kval.grupper/byes i de almindelige seniorturneringer således, at de stærkeste spillere først indtræder i turneringerne efter en eller flere spillede runder? På den måde kan kampene gøres mere jævnbyrdige. Hvad synes man om den ide.

Jon.
18. March 2010 kl. 15:14
Tillad mig at nævne at ved turneringer under ATP og WTA gives adgang udelukkende pga styrke/resultater. Det sociale, som er ekstremt vigtigt, må klares på anden vis. Udeblivelse uden gyldig grund - dvs lægeerklæreng - bør give bødestraf feks feks 20 % af kr-værdien af en første præmie, dog min. kr 500,-, og med krav om betaling før der kan gives adgang til næste turnering. Se bestemmelserne hos WTA og ATP.
Mvh
Christian Dyrberg
18. March 2010 kl. 22:00
Blot en kommentar til Christians indlæg. Jeg mener lige mht. WTA og ATP at det er noget ganske andet end danske seniorturneringer. At det er en kamp blandt professionelle kæmpere og her er point og penge det afgørende incitament og tingene er enormt regulerede. Det er en fejl at udelukkende lave en mini-kopi af dette system, fordi det er amatører og spillernes incitamenter er anderledes og mere bredt funderede. Derfor må tingene også indrettes anderledes på andre præmisser. Derfor skal der også være noget socialt i det på den ene eller anden måde, ellers er der ikke mange ældre spillere som deltager og så får vi et fattigt turneringsliv i dk.

Jon.

Ændret 1 gang(e). Sidst ændret d. 18. March 10 kl. 22:02 af Jon Tybirk.
18. March 2010 kl. 22:27
Helt enig! Det kan og må slet ikke sammenlignes med professionelle spillere og den danske amatørtour.... To helt forskellige verdener...
19. March 2010 kl. 08:29
Jeg forstår jer sådan: DTV har mange hyggelige turneringer - se hvordan de gør !! og drop opdragelsen af spillerne til et internationalt elitemiljø.
19. March 2010 kl. 11:12
Helt helt uenig i den konklusion.... Vores nationale turneringsstruktur er for hovedparten af spillerne, der aldrig bliver andet end nationale spillere.... derimod skal de bedste selvfølgelig opdrages til internationalt elitemiljø, bl.a. ved de TennisEurope og ITF turneringer, der er herhjemme... Og derfor er det også skidt at der ingen 10.000 dollars eller Futures er for hhv. damer og herrer, så vores bedste spillere kan få denne erfaring herhjemme.....
19. March 2010 kl. 11:19
Christian jeg synes du fremstiller det for firkantet, det ene udelukker jo ikke det andet. GPS er udviklet specielt mod at få noget øget opmærksomhed og få nogle af de allerbedste til også at deltage. Man kunne jo sagtens udvikle andre tiltag som forsøgte at holde nogle af de ældre garvede seniorer inde i varmen, dels for at have et livligt turneringsliv, og endda også for de dygtigste fremstormende spilleres skyld, fordi det modner at spille mod dem med erfaringen. Vi har idag et system som helt nede fra U12 på mange måder minder om en mini-udgave af WTA og ATP - det er dumt, fordi systemet skal tilpasses de forskellige aldre og incitamenter. Det er jo ikke sådan, at når man indtræder på et stadigt højere niveau, at man ikke kan tilpassse sig og lære nye vilkår og incitamenter at kende. Det behøves ikke at være så ens det hele.
19. March 2010 kl. 14:20
Hej Jon,
Du glemmer formålet med GPS:

"Baggrunden og formålet med initiativet grunder i at det i gennem flere år har det været et stort ønske fra forskellig hold (klubber, spillerforeningen og deres medlemmer m.fl.) at få etableret en turneringsrække for de bedste seniorspillere fra ind og udland, som det kendes fra de respektive internationale tennisorganisationer. "

Altså er der tale om en turnering som først og fremmest tilstræber et højt eliteniveau til forskel fra badeturneringer og tilhørende mere afslappede afviklingsformer.
19. March 2010 kl. 15:19
Jeg synes nu også, at jeg skriver, at netop det var formålet med GPS. Men det udelukker jo ikke, at der andre formål med andre seniorturneringer og det er det jeg slår til lyd for, at vi rammer de forskellige målgrupper. Så vi får et rigt og varieret turneringsudbud i dk. Måske var det ikke klart nok skrevet.
19. March 2010 kl. 20:16
Jeg er enig i at der skal være noget for alle. Men vi må skelne klart mellem elite og brede/turist/motionist/DTV/hygge/etc
Også når vi kommenterer. Ikke blande sammen.
19. March 2010 kl. 20:58
Go' tråd du har startet, Daniel - men udover Katrine, så er det jo de samme gamle fjolser (inkl. mig selv) som råber op! Hvor er elitespillerne og juniorerne? Vi kan sagtens være forargede over afbud og manglende ansvar, og gøre os tanker om hvad der skal gøres for at bedre situationen, men ville man igangsætte et U-landsprojekt uden at spørge lokalbefolkningen hvad de egentlig har brug for......og lyst til?

Mens vi venter på initiativet fra de involverede (nok den største mangelvare overhovedet i dansk tennis!), så er her et par forslag:

1) Tænk format. Tennis kan også spilles som hold - Davis Cup format, Hopman eller Kings Cup.

2) Tænk kulturændring. De fleste juniorer træner.....eller rettere "går til tennis".....ikke for at spille turneringer, men kun for træningens skyld. Ændrer man det - dvs. skærer ned på træningen, og gør den til en forberedende aktivitet, fremfor "formålet ved at spille tennis", så udvikler man forhåbentlig spillere der er istand til selv at tilmelde sig turneringer - og som ovenikøbet finder det sjovt at konkurrere.....hvilket det jo er.

If it doesn't matter whether you win or lose - why do we keep score?

Ændret 1 gang(e). Sidst ændret d. 20. March 10 kl. 07:38 af Lars P. Dalgaard.
20. March 2010 kl. 10:41
Godt ord, igen Lars! Blot mener jeg, at "gamle fjolser" godt kan have en kvalificerende mening om tingenes tilstand, såfremt man taler og har en dialog med de aktive spillere og unge mennesker, får man jo også netop deres incitamenter frem i lyset.
20. March 2010 kl. 11:45
....men påfaldende er det, at det er "os gamle fjolser" der diskuterer det med hinanden....mens aktørerne formentlig har deres tanker et helt andet sted? Daniel's indlæg er et desperat nødråb - som reaktion på manglende ansvarsfølelse og initiativ. Årsagen til den indstilling er efter min opfattelse...."os gamle fjolser", eller i hvert fald "pædagogificeringen" af børn - ifm tennis ifa overflod af tilbud til børn/unge fra klubberne. Lad os endelig diskutere løs - og måske kommer der en ungdoms- eller seniorspiller forbi og kommenterer (udover KC, naturligvis!), bare vi starter med de rigtige forudsætninger: at der ikke findes "quick-fixes" på en kulturel problemstilling!

Situationen er helt forventelig, og diskussionen kommer til at gå på hvordan ANDRE kan gøre det sjovt nok for juniorer og ungseniorer at spille turneringer, men vi har brugt mange år på i høj grad at udvælge de forkerte, og derefter opdrage dem til at "tennis i sig selv" ikke er en tilstrækkelig motivationsfaktor.

Såvidt jeg husker havde Hjortekær Open ikke noget specielt tilbud til deltagerne - udover en afslappet atmosfære og masser af tennis. Hvis turneringsarrangørerne nu skal til at byde sig til med alle mulige lokkemidler, så forstærker vi bare en uheldig tendens, og gør det endnu vanskeligere at afholde turneringer med spiller-engagement i fremtiden.

Ændret 1 gang(e). Sidst ændret d. 20. March 10 kl. 18:54 af Lars P. Dalgaard.
20. March 2010 kl. 23:54
Helt enig i at det er en kulturel problemstilling, som i et eller andet omfang rækker langt ud over tennisdanmark regi. Det er nu i langt højere grad svært at fastholde børn og unges fokus, længere end til den næste sms/mms og det kan turneringsarrangørerne eller DTF som sådan slet ikke ændre på.

Efter min mening så kan turneringsarrangørerne ikke gøre andet end at forsøge at tilpasse sig disse vilkår, dvs. de kan faktisk ikke gøre andet at lave deres små quick fixes i ny og næ. Følgende samme logik, mener jeg heller ikke at turneringsarrangørerne forstærker en uheldig tendens, ved at have andre sociale tilbud end tennis til deres turneringer, de forsøger blot at holde på deres kunder i et nedadgående marked. Forståeligt nok, men desværre nok uden effekt - spørg blot folkene bag Leschly Cup, som i de sidste mange år har skabt fantastiske rammer omkring deres turnering. De oplever nøjagtigt samme nedgang og lade holdning som alle andre. Dvs. de unge påvirkes ikke rigtigt af det!

Men nedgang er én ting og holdningen blandt de resterende er en anden. Selvom de til en vis grænse hænger sammen på den måde at ikke særligt besøgte turneringer er lidt kedelige, hvilket kan give en holdning lidt a la; "så gider vi sgu alligevel ikke komme". Turneringsarrangøren kan intet ændre, men kan reagere således at man f.eks har sign in to dage før start (sjovt nok som int. turneringer), så fanger man 80% af de afbud der alligevel ville komme. Det får ikke flere til turneringen, men det skaber et seriøst program for de deltagende. Nemt lille quick fix! Og mere kan vi nok ikke gøre...
21. March 2010 kl. 11:40
Jeg er et stykke hen ad vejen enig i dine betragtninger, Kasper. Men det kan hjælpe at synliggøre nogle kulturelle værdier og normer ifht. turneringsdeltagelse i fht. andre aktiviteter i tennissporten(fra dttf, turneringsarrangøren, trænerne og klubbernes side). Hvis man kun taler point og bøder, så er det jo noget man på en eller anden måde kan betale sig fra (dog svært hvis straffen er meget hård). Til gengæld tror jeg også at spillere som er skadede eller syge vil få det unødigt svært med lægeattester mv., blot fordi der er nogle som "snyder". Det er en balance.

Jeg har tidligere sagt, at jeg synes tilmeldingsfristen for turneringer ligger for mange uger forud for turneringen, og synes den bør ligge tættere på turneringen - det burde i de fleste tilfælde kunne lade sig gøre. Sammen med eksperimenter med sign-in(som Kasper nævner) i nogle turneringer kan det være et lille tiltag som gør en lille forskel i forhold til at nedbringe afbudene. Det kunne også være godt med mere nøjagtige tidsrum fra turneringsarrangørernes side. Men jeg fastholder samtidigt, at man gerne må skilte med de "rigtige" holdninger og også til en vis grænse kan være med til at ændre kulturen indenfor tennisområdet mod det bedre.

"Har man tilmeldt sig en turnering så spiller man den og spiller den til ende" - det er ganske enkelt
22. March 2010 kl. 09:41
Kan huske Codan Open i lyngby. Tilmeldingsfrist som sædvanlig, men lodtrækningen blev først foretaget kort tid inden spilstart på dag 1. Det gjorde jo, at alle 1. runde kampe blev afviklet. Ingen afbud. Det kunne måske være en løsning?
28. March 2010 kl. 10:25
Helt klart en mulighed, men nok kun for udendørsturneringer, hvor der er mange baner og ikke mange runders ventetid.

Tjek i øvrigt Birkerød Maxi som spilles netop nu - ikke mange wo i 1. runde. Link: www.btsk.dk/00203/00856/

Ved egentlig ikke om de har kørt med sign in, de gjorde vi for nogle år siden (hvor jeg var med i turneringsledelsen) med stor succes.
28. March 2010 kl. 10:27
Ikke mange w.o. i Birkerød, men stadig ALT ALT ALT for mange afbud.... Heldigvis er der her reserver til turneringen, 7 reserver inde i damerækken og 7 reserver i herrerrækkerne.....
28. March 2010 kl. 17:26
Tja, det vidste jeg så ikke, men så virker det da med reserver :-) Så skal man så bare huske at fortælle dem at der er meget stor sandsynlighed for at de kommer ind-
Beklager, kun registrerede brugere kan skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind